Jag
vill således försöka sammanfatta känslan att cykla där det fungerar att cykla.
I varje trafiksituation märker man att någon har tänkt till. Cykelbanorna är
oftast inte bredare än i Sverige, men asfalten och underarbetet är av samma
kvalitet som på vägarna.
Inne
i städerna är gångtrafiken separerad. Längs de större landsvägarna finns inte
en cykelbana utan två. En på var sida för respektive färdriktning. Vid varje
korsning upptäcker man som svensk med förvåning att man faktiskt kan fortsätta
på cykelbanan, utan att stiga av cykeln. Inte heller behöver man släpa cykeln
över vassa trottoarkanter.
Cykelbanorna
upphör inte plötsligt för att sedan återuppstå ur tomma intet. De
verkar dessutom sopas regelbundet. När du cyklar på en cykelbana som löper
längs en huvudled stannar bilisterna med väjningsplikt och väjer före cykelbanan istället för över cykelbanan.
Køge
kommunes gubbar var ute och gjorde underhåll på ett par ställen. Då valde de
att med lastbilen blockera endast en tredjedel av cykelbanan. I Sverige låter
man konsekvent underhållsfordon blockera hela cykelbanan så att det inte blir
märken i gräset.
Kort
sagt. Det går att cykla på cykelbanan. Cyklisten blir bekräftad istället för
förnedrad. Det går även att cykla säkert i 30 km/h. Det går också att cykla på
cykelbana med 23 mm racerdäck utan att ständigt oroa sig för punktering.
Hotellet
i Køge som jag bodde på besöktes av tre kategorier eller kundgrupper i ungefär
lika delar. Det var affärs-resenärer, konferensgäster samt slutligen
touringcyklister från diverse länder, samtliga i övre medelåldern. Det
är inte konstigt att vi på svenska hotell endast möter de två första
kategorierna. Den tredje kategorin har i Sverige offrats eftersom vi har
accepterat att ”den heliga bilen” skall ha tillgång till 25 % av hushållens
intäkter. Detta är ju hushållens eget val.
Den
tråkiga följden av detta är dock att bilarna tagit över nio
tiondelar av stadsbilden i Sverige. Så länge det är på det viset kommer väl
ingen hit frivilligt och betalar dyra pengar för kost och logi för att cykla på
sin semester?
Sveriges
bilister väntar på att ge dem ett varmt mottagande, och jag lånar ett av mina favoritcitat
ur Lucky Luke, när banditen Joe Dalton förberedde sig för eldstrid och yttrade:
”Om dom kommer - omkommer dom”.
Men Danmark - Det er alligevel et yndigt land.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar